6/04/2006

Selma talar och Sophie viskar


Hur många operor har Selma Lagerlöf varit upphov till?



- Börjar vi bakifrån, knarrar gumman, så hade vi Elfrida Andrée. Hon ville prompt att jag skulle göra librettot till Tegners Fritiofs saga. Å, vad hon höll på med detta arma verk. Men det var refuserat gång på gång. Jag hörde ett förskräckligt amatörmässigt framförande, ja, det var rent förfärligt. Men jag visade god min. Hon var så förskräckligt envis!

- Sedan var det 1925, tror jag bestämt. Vad hette han Elle? Zan- Zandonai. Mmm, Gösta Berlings saga minsann Men han fick jobba på flera gånger innan den blev bra. Men jag blev aldrig klok på den...men Italien är vackert, bodde ett tag i Taormina, läste italienska och skrev en del om det också. Men Zandonai, nja, jag vet inte...

- Annat var det med Oskar, den pojken. Oskar Lindberg satt och komponerade både smått och stort, och det var fina viser. Och så var han ju granne nästgårds, i Dalarna..he he..någon tutade i honom att han skulle skriva opera. Det var på 30-talet. Han ville nog inte egentligen någon operan och sökte flera år efter bra texter. En tysk skrev librettot den gången (jag ville aldrig skriva mer efter Elfridas lilla misslyckande som jag kände mig så delaktig i). Och han hette Fritz Tutenberg, en riktig praktnasse, ville förgylla sitt tyska Chemnitz med svenska verk, nå, så gick det som det gick. När man bombade Tyskland sönder och samman gick den upp i Stockholm istället. Hå hå ja ja... (Sophie viskar) Ved verket hette? Hm, ja visst ja, Fredlös, ur min novellsamling De fågelfrie. Märkligt må jag säga, just den där novellen...

- Vad jag vet, så var detta alla operor som gjorts över mina verk. Eller vet NI något mer verk, barn?...(blinkar med ögat)